The Glorious Saraha’s Five Uncontrived Great Seals: Summarised Meaning of the Instruction to Parphuwa

The Great Brahmin said:
Mahamudra is without birth.
To rest in the uncontrived [state] is the Dharmakaya.
Relax the six aggregates in all [activities of] going, standing, couching, and sitting.
If you relax the six senses, great bliss is an uninterrupted stream.
[That] is the meaning of what was taught by the former Venerable Masters.
It is the self-arising, spontaneously accomplished [state].
There are five uncontrived minds:
Uncontrived afflictions and thoughts,
which is the state of being of the three realms of Samsara;
uncontrived good experiences,
which is the precedent cause of birth [in] heavenly states;
the uncontrived original state of the mind,
which is the dwelling on the level of Nirvana;
the uncontrived non-duality of Samsara and Nirvana,
which is the [state of] unity of the Mahayana disciple;
and, ultimately, the uncontrived [state] beyond the mind,
which is the self-arising, spontaneously accomplished [state].
In [that state] arises the effortless benefit of others,
the ultimate result of no-more-learning.
Those [five seals] of yours I don’t know.
Please consider this!

དཔལ་ས་ར་ཧའི་ཕྱག་ཆེན་མ་བཅོས་རྣམ་ལྔ་པར་ཕུ་བ་ལ་གདམས་པའི་བསྡུས་དོན།།  བྲམ་ཟེ་ཆེན་པོའི་ཞལ་སྔ་ནས། །ཕྱག་རྒྱ་ཆེན་པོ་སྐྱེ་བ་མེད། །མ་བཅོས་ངང་ལ་བཞག་པ་ཆོས་ཀྱི་སྐུ། །འགྲོ་འཆག་ཉལ་འདུག་ཀུན་ཏུ་ཚོགས་དྲུག་ལྷུག་པར་ཞོགས། །ཚོགས་དྲུག་ལྷུག་པར་བཞག་ན་བདེ་ཆེན་རྒྱུན་མི་འཆད། །རྗེ་བཙུན་གོང་མས་གསུངས་པའི་དོན། །རང་བྱུང་ལྷུན་གྱིས་གྲུབ་པ་ཡིན། །སེམས་མ་བཅོས་པ་ལ་རྣམ་པ་ལྔ། །ཉོན་མོངས་རྣམ་རྟོག་མ་བཅོས་པ། །ཁམས་གསུམ་འཁོར་བའི་འདུག་ལུགས་ཡིན། །ཉམས་མྱོང་བཟང་པོ་མ་བཅོས་པ། །ལྷ་གནས་གོང་མར་སྐྱེ་བའི་རྒྱུ། །སེམས་ཀྱི་གནས་ལུགས་མ་བཅོས་པ། །མྱ་ངན་འདས་པའི་ས་ལ་གནས། །འཁོར་འདས་གཉིས་མེད་མ་བཅོས་པ། །ཐེག་ཆེན་སློབ་པའི་ཟུང་འཇུག་ཡིན། །མཐར་ཐུག་བློ་འདས་མ་བཅོས་པ། །རང་བྱུང་ལྷུན་གྱིས་གྲུབ་པ་ལ། །རྩོལ་སྒྲུབ་མེད་པའི་གཞན་དོན་འབྱུང་། །མི་སློབ་འབྲས་བུ་མཐར་ཕྱིན་ཡིན། །ཁྱེད་ཀྱི་དེ་རྣམས་ངས་མ་ཤེས། །དེ་ལ་གཟིགས་ལ་ཞུ་ཐུག་མཛོད།།     །།

Technically, tshogs drug (translated here as “six senses”) is the “sixfold aggregation”, in this case, I think, of consciousness. Its six aspects are the consciousness of eye, ear, nose, tongue, body, and mind.

Advertisements

2 thoughts on “The Glorious Saraha’s Five Uncontrived Great Seals: Summarised Meaning of the Instruction to Parphuwa

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s